Rola zabawek w życiu dziecka

Tuliś

To ukochana zabawka pewnego 8-letniego chłopca Adasia. Tuliś jest z nim 6 lat. Pomimo, że Adaś posiada wiele pluszaków, Tuliś jest najważniejszy. Zasypia z nim i budzi się. Skarży się do niego na swoich rodziców. Opowiada mu co robił i jak minął mu dzień. Gdy jest mu smutno, „pociesza” go, gdy wyjeżdża na wakacje to za nim tęskni, a w zimie martwi się, że skoro ogrzewanie jest wyłączone w ich domu -to, czy Tulisiowi nie jest zimno? Gdy Adaś wraca, przytula go mocno. Kiedyś Tuliś się zgubił ☹ Chłopiec bardzo martwił się o losy swojego ulubionego pluszaka. Gdy się znalazł, radość zagościła ponownie w jego sercu. Tuliś wraz z innymi pluszakami pomaga chłopcu w nauce matematyki. Adaś już wie jak podzielić po równo paczkę cukierków, by każdy miał tyle samo.

 

Poniżej rysunek Tulisia, wykonany przez 8 letniego Adasia.

 

A jakie są ulubione Pluszaki Waszych dzieci? 😊 Kim dla nich są? 😊

 


Czy wiecie, że pluszaki:

 

  • dają poczucie bezpieczeństwa,
  • pomagają przezwyciężać lęki nocne,
  • rozwijają empatię (opieka nad nimi wymaga od dziecka liczenia się z potrzebami zabawki),
  • mogą „pokazać” nam potrzeby i problemy dziecka (przyglądnijmy się w jaką zabawę się ono bawi wykorzystując pluszaki, jak się do nich zwraca, co zabawki „mówią”),
  • mogą być pomocne w nauce – pociecha może być ich nauczycielem,
  • uczą odpowiedzialności (jeśli chcemy przygotować dziecko na pojawienie się psa lub kota w naszym domu, wcześniej podarujmy maluchowi maskotkę w kształcie zwierzątka – niech sprawuje nad nim opiekę: zabierze ze sobą na spacer, da jeść; zobaczymy jak wypełnia swoje obowiązki),
  • mogą być przydatne dla rodziców w stworzeniu „scenek”, które pokażą dzieciom trudne sytuacje (np. kłótnie dwóch misiów), a także sposób na poradzenie sobie z nimi – wymyślona przez rodziców i opiekunów zabawa w teatrzyk może wiele nauczyć.

 


LALKI ANATOMICZNE

Czy wiecie, że są zabawki, które mogą być przydatne w rozmowie o seksualności, a także chroniące dzieci przed złym dotykiem?

Takimi zabawkami są lalki anatomiczne. Na zlecenie autorskiego pomysłu naszej Pani psycholog Anny Zawiślak zostały wykonane w Pracowni Talala (Julianna Biedroń) dwie wyjątkowe lalki z zaznaczonymi narządami płciowymi. Dzięki nim dzieci mają możliwość uczenia się różnic anatomicznych pod „nadzorem” specjalisty. Dostępne są one tylko w gabinecie psychologa ParentLand – Anny Zawiślak.

Wszystkie informacje, gdzie możecie się umówić na spotkanie, znajdziecie na stronie zawodowej Psycholog Seksuolog Anna Zawiślak.

Lalki anatomiczne pozwalają wykształcić w dziecku pozytywny stosunek do własnej cielesności. Przy okazji zabawy można przekazać dziecku informacje, że zdarzają się osoby wydające się na miłe, a które chcą zrobić dziecku krzywdę. Dzięki poznaniu intymnych części ciała możemy poinformować dziecko, że nie wolno pozwolić się dotykać innym w tych miejscach, a więc zainicjować rozmowę o przekraczaniu granic fizycznych, a także o tym, że w takim przypadku należy natychmiast zawiadomić rodzica, opiekuna, panią w przedszkolu, szkole.

Dziecko wyedukowane ma większe szanse zareagować
, dlatego rola lalek może być bardzo wartościowa. Poza tym na lalce łatwiej możemy wytłumaczyć dziecku jakie są różnice w budowie między kobietą o mężczyzną, jak wyglądają piersi, penis, pochwa, owłosienie łonowe, którą dziurką wychodzi dziecko podczas porodu, a którą wychodzi kupa.

Między 3. a 5. rokiem życia pojawia się u dziecka zabawa w naśladowanie ról życiowych dorosłych. Stanowi ona część normalnego rozwoju pociechy. Dziecko chcąc poznać swoje ciało przejawia różnego rodzaju zachowania o charakterze seksualnym, do których można zaliczyć m.in.: zabawę w doktora, dom, mamę i tatę, szpital, okazywanie zainteresowania różnicami w budowie fizycznej chłopców i dziewczynek, wchodzenie do toalety z innymi dziećmi.

Lalka anatomiczna będzie bardzo pomocna w uczeniu się o swojej płciowości.

Poniżej zdjęcia lalek pomysłu psycholog seksuolog Anny Zawiślak, wykonane przez Panią Juliannę Biedroń.