Nie każde dziecko, które często gra jest uzależnione (!)
Co powinno nas zaniepokoić?
- gdy nasze dziecko nie robi przerw w graniu i dotychczas lubiane przez nie zajęcia nie sprawiają mu już takiej przyjemności (np. spotkania z kolegami, chodzenie na basen)
- gdy dziecko nie ma czasu na spożywanie posiłków, naukę
- dziecko kłamie na temat tego jak długo grało
- gdy rodzic próbuje ograniczyć granie, reaguje płaczem, rozdrażnieniem, agresją (werbalną, fizyczną)
- izolowanie się pociechy
- występujące problemy z koncentracją
Ważne:
Dziecko często będzie zaprzeczać, że problem istnieje, kłócić się z nami, złościć się na nas.
Musimy wiedzieć w co gra nasze dziecko!
Niedopuszczalne jest, aby gra zawierała treści o charakterze przemocy. W grach, w których występuje agresja, często zabicie przeciwnika oznacza zwycięstwo. Dziecko uczy się, że przemoc to coś oczywistego, stanowiącego element relacji. Grając często przejmuje kontrolę nad innymi. Może zachowywać się okrutnie i jest nawet za to nagradzane. Traktuje inne postacie przedmiotowo – nie interesuje się ich losem, jest skupione na zaspokojeniu własnych potrzeb. Wielokrotne powtarzanie tego samego wzorca przemocy powoduje zobojętnienie na to zjawisko (desensytyzację).
Młodsze dzieci mające styczność z treściami agresywnymi nie potrafią oddzielić dobra od zła. Ich układ nerwowy jest jeszcze niedojrzały.
W odniesieniu do gier – rozmawiajmy z dziećmi o tym co dobre, a co złe, jakie zachowania są właściwe, a jakie nie!
Granie nie może także stać się głównym obszarem zainteresowań dziecka.
Jak „uchronić” nasze dziecko przed uzależnieniem?
- rodzice powinni być konsekwentni
- najpierw obowiązki, potem gry
- komputer powinien znajdować się w widocznym dla nas miejscu np. salonie. Nie jest dobrym pomysłem, aby nasza pociecha miała go w swoim pokoju! Nie wiemy wtedy do jakich treści dziecko ma dostęp
- ustalmy kiedy i jak długo dziecko może grać. Jeśli gra za dużo to zmniejszajmy granie stopniowo!
- zapełnijmy czas dziecku innymi atrakcjami – na świeżym powietrzu, grami planszowymi
- wymyślmy coś, co możemy robić wspólnie
- dziecko uczy się przez naśladownictwo – sami odłóżmy telefon/tablet/komputer na bok
- korzystajmy z programów blokujących wyświetlanie treści dla dorosłych – zapytajmy o te usługi u swojego operatora komórkowego lub dostawcę internetu
Gdy wybieramy grę dla dziecka sprawdźmy czy (chociaż jedno z wymienionych niżej):
- rozwija ona wyobraźnię dziecka
- usprawnia logiczne myślenie
- ma walor edukacyjny
- rozwija spostrzegawczość
- ćwiczy sprawność manualną
- wzbogaca wiedzę