KLAPSY .. I co zamiast nich?

KLAPSY (stosowane wobec dzieci):

 

  • powodują, że czuję się one upokorzone
  • niszczą ich ufność i burzą poczucie własnej wartości
  • wywołują strach
  • „uczą” zachowywania się dobrze tylko w obecności dorosłego stosującego przemoc, a także unikania kary
  • nie wpływają na wystąpienie pożądanych zachowań-po jakimś czasie powodują zobojętnienie
  • są formą przemocy
  • są przekazywane z pokolenia na pokolenie, co oznacza, że zazwyczaj jako dorośli również je stosują, a tym samym w przyszłości uznają przemoc za normalną formę zachowania wobec innych ludzi, także wobec własnych dzieci
  • uczą, że silniejsi osiągają swoje cele siłą i mogą pokonać w ten sposób słabszych
  • są w Polsce zakazane (!)

 


Jeśli wobec dzieci stosujemy klapsy, to dlaczego jeśli jesteśmy rozdrażnieni w pracy nie wymierzamy klapsa swojemu pracownikowi? Może w ten sposób, by się czegoś nauczył? 😉


Wychowanie bez przemocy to nie to samo co wychowanie bezstresowe (!)

________________________________________________________________________________________________________________________________

Co zamiast klapsów?

 

  • chwalenie i nagradzanie dziecka za jego starania i „dobre” zachowanie
  • rozmowa
  • spędzanie z dzieckiem więcej czasu

 

 

 

 

  • jeśli jesteśmy zdenerwowani możemy powiedzieć dziecku, że potrzebujemy chwili, by ochłonąć i wtedy wrócimy do rozmowy; wypijmy szklankę wody, policzmy do 10-przerwijmy narastanie w nas złości
  • konsekwencja rodziców
  • wskazywanie na konkretne zachowania dziecka: „Jest mi smutno, że wylałaś sok marchwiowy na naszą jasnoszarą sofę” (przywołanie zasady o piciu i jedzeniu przy stole w kuchni) -zamiast „Jesteś okropna”, „Co z Ciebie za łamaga!” – czyli odwołanie się do własnych uczuć i danego przewinienia, a nie odnoszenie się do tego, jaką jest osobą dziecko i negatywne wpływanie na jego poczucie wartości

 

 

 

 

  • uczenie dziecka konsekwencji swoich zachowań: „Jeśli będziesz rzucał dmuchaną piłką w miejscu gdzie rosną nasze róże to z dużym prawdopodobieństwem się ona przedziurawi”

 

 

 

 

  • mówienie o swoich oczekiwaniach- utrzymaj kontakt wzrokowy z dzieckiem, gdy mówisz co byś chciał/a
  • spokojne tłumaczenie zamiast podniesionego głosu
  • wspólne podejmowanie decyzji z dzieckiem
  • wprowadzanie zasad (!) Każda rodzina powinna mieć sformułowane jasne reguły -oczekiwania. Mogą dotyczyć one różnych spraw: porządków, odnoszenia się do siebie, nauki,  itd.  Specjalnie dla Was przygotowałam tabele do samodzielnego uzupełnienia obejmującą zasady dla dzieci dotyczące porządków– wspólnie z dziećmi ustalamy, co będzie nagrodą za przestrzeganie zasad, a jakie konsekwencje czekają dzieci za ich nieprzestrzeganie. Pomocną tabele (dostępną poniżej) możecie wydrukować i powiesić w domu w widocznym miejscu! W przypadku bardzo małych dzieci można zamiast formułowania zdań – narysować, co oczekujemy- rysunki mogą być też dziełem samych dzieci- będą mieć one poczucie, że wspólnie tworzymy zasady.

 

 

Zasady dla dzieci dotyczące porządków (kliknij w miniaturkę, by pobrać)